1. Harmonijska Struktura Bluesa
Blues harmonija se temelji na specifičnim akordnim progresijama koje daju prepoznatljiv zvuk. Klasična 12-taktna blues progresija koristi dominantne septakorde (7-akorde) na I, IV i V stupnju ljestvice.
1.1. Osnovna 12-taktna blues progresija
U tonalitetu C-dur:
Takti | Akordi |
---|---|
1 - 4 | C7 |
5 - 6 | F7 |
7 - 8 | C7 |
9 | G7 |
10 | F7 |
11 - 12 | C7 (G7 opcionalno u 12. taktu) |
Ova progresija stvara napetost koja se razrješava kroz ciklične promjene akorda.
1.2. Varijacije u harmoniji
- Quick Change Blues – promjena na IV akord već u drugom taktu:
- C7 → F7 → C7 → C7 → F7 → F7 → C7 → C7 → G7 → F7 → C7 → G7
- Minor Blues – koristi molske akorde i drugačije kadence:
- Cm7 → Fm7 → Cm7 → Cm7 → Fm7 → Fm7 → Cm7 → Cm7 → Gm7 → Fm7 → Cm7 → G7
2. Akordi u Bluesu
Blues koristi dominantne septakorde, molske akorde i ponekad alterirane akorde za bogatiji zvuk.
2.1. Osnovni Blues Akordi
- Dominantni septakordi (7-akordi) – daju karakterističnu blues napetost:
- C7 (C - E - G - Bb)
- F7 (F - A - C - Eb)
- G7 (G - B - D - F)
- Molski akordi (koriste se u minor blues progresijama):
- Cm7 (C - Eb - G - Bb)
- Fm7 (F - Ab - C - Eb)
- Gm7 (G - Bb - D - F)
- Alterirani akordi (za napetost i jazzy zvuk u modernom bluesu):
- G7#9 (G - B - D - F - A#)
- C9 (C - E - G - Bb - D)
- F13 (F - A - C - Eb - G - D)
2.2. Primjena Akorda u Riffovima
Blues često koristi power chord (dvoglasni akordi) i shuffle ritam:
C7 Power Riff (Chicago Blues Stil)
E|---------------------|
B|---------------------|
G|-----------------5-5-|
D|--5---5-7-5---5-----|
A|--3---3-3-3---3-----|
E|---------------------|
3. Skale u Bluesu
3.1. Pentatonske Skale
- Molska pentatonika (najčešće korištena za solo dionice)
- C molska pentatonika:
C - Eb - F - G - Bb
- C molska pentatonika:
- Durska pentatonika (za mekši blues zvuk)
- C durska pentatonika:
C - D - E - G - A
- C durska pentatonika:
3.2. Blues Skala
Dodavanjem "blue note" u molsku pentatoniku dobija se blues skala:
- C Blues skala: C - Eb - F - F# - G - Bb - C
3.3. Miksolidijska Skala
Blues gitaristi često koriste miksolidijski modus za dominantne akorde:
- C miksolidijska: C - D - E - F - G - A - Bb - C
3.4. Primjena Skala u Solu
Tipična Blues Fraza u C
1. C Molska Pentatonika (C Minor Pentatonic) – C, Eb, F, G, Bb
1.1. Teorijska osnova
Ova skala se temelji na prirodnoj molskoj skali (C D Eb F G Ab Bb C), ali bez drugog (D) i šestog (Ab) stupnja.
Formula:
1 - ♭3 - 4 - 5 - ♭7 - 1
1.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (3. prag, osnovna pozicija)
E|----------------------3--6--|
B|------------------3--6------|
G|--------------3--5---------|
D|--------3--5--------------|
A|----3--5------------------|
E|3--6----------------------|
Ovo je osnovna i najčešće korištena pozicija za C molsku pentatoniku.
Pozicija 2 (5. prag, ekspanzija skale)
E|----------------------6--8--|
B|------------------6--8------|
G|--------------5--7---------|
D|--------5--8--------------|
A|----5--8------------------|
E|6--8----------------------|
Koristi se za prelazak u više registre.
Pozicija 3 (8. prag, višlji registri)
E|----------------------8--11--|
B|------------------8--11------|
G|--------------7--10---------|
D|--------8--10--------------|
A|----8--10------------------|
E|8--11----------------------|
Ova pozicija je korisna za solo dionice.
2. C Blues Skala (C Blues Scale) – C, Eb, F, F#, G, Bb
2.1. Teorijska osnova
C blues skala je proširena verzija C molske pentatonike, s dodatkom povišenog kvartnog (tritonus) tona – F#.
Formula:
1 - ♭3 - 4 - ♯4 (♭5) - 5 - ♭7 - 1
Dodatni ton (F# ili ♭5) daje skali prepoznatljiv "bluesy" karakter jer stvara tenziju između F i G.
2.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (3. prag, osnovna pozicija)
E|----------------------3--6--|
B|------------------3--6------|
G|--------------3--5--6------|
D|--------3--5--6------------|
A|----3--4--5----------------|
E|3--6----------------------|
Ovo je osnovna i najčešće korištena pozicija blues skale.
Pozicija 2 (5. prag, ekspanzija skale)
E|----------------------6--8--|
B|------------------6--8------|
G|--------------5--7--8------|
D|--------5--8--9------------|
A|----5--6--8----------------|
E|6--8----------------------|
Koristi se za prelazak u više registre.
Pozicija 3 (8. prag, višlji registri)
E|----------------------8--11--|
B|------------------8--11------|
G|--------------7--10--11-----|
D|--------8--10--11-----------|
A|----8--9--10----------------|
E|8--11----------------------|
Koristi se za solo dionice u višim registrima.
2.3. Primjena
C blues skala je osnova za soloing u blues, rock i jazz stilovima. Često se koristi u 12-taktnoj blues progresiji u tonalitetu C.
Primjer fraze koristeći blues skalu:
E|--------------------------------------|
B|-------------6----------------------|
G|---------5--6--5------------------|
D|-----5-------------8--5------------|
A|--3---------------------8--3-------|
E|--------------------------------------|
Tipičan blues lick koristeći F# za tenziju prije povratka na G.
3. C Durska Pentatonika (C Major Pentatonic) – C, D, E, G, A
3.1. Teorijska osnova
C durska pentatonika je skala izvedena iz C-durske ljestvice (C-D-E-F-G-A-B) bez četvrtog (F) i sedmog (B) stupnja.
Formula:
1 - 2 - 3 - 5 - 6 - 1
➡ Ova skala zvuči svijetlo i otvoreno, pogodna za melodijske improvizacije i solo dionice.
3.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (3. prag, osnovna pozicija)
E|----------------------3--5--|
B|------------------3--5------|
G|--------------2--4---------|
D|--------2--5--------------|
A|----3--5------------------|
E|3--5----------------------|
Ovo je osnovna forma koja se lako kombinira s C-durskim akordima.
Pozicija 2 (5. prag, ekspanzija skale)
E|----------------------5--8--|
B|------------------5--8------|
G|--------------4--7---------|
D|--------5--7--------------|
A|----5--7------------------|
E|5--8----------------------|
Omogućava širi raspon tonova za improvizaciju
Pozicija 3 (8. prag, višlji registri)
E|----------------------8--10--|
B|------------------8--10------|
G|--------------7--9---------|
D|--------7--10-------------|
A|----7--10-----------------|
E|8--10--------------------|
Odlična za solo dionice u višim registrima.
Ova skala je česta u bluesu, rocku, countryju i jazzu. Tipično se koristi u solima preko C-durskih akorda (C, F, G) ili u kombinaciji s C blues skalom za bogatiji izraz.
Primjer fraze koristeći C dursku pentatoniku:
E|--------------------------5--8--|
B|------------5--8--5-------------|
G|-------4--7-----------7--4------|
D|---5----------------------5-----|
A|--------------------------------|
E|--------------------------------|
Jednostavan lick koji koristi melodijske skokove i ponavljanja.
4. C Miksolidijska Skala (C Mixolydian) – C, D, E, F, G, A, Bb
4.1. Teorijska osnova
C miksolidijska skala je dominantna skala i odgovara petom stupnju F-durske ljestvice.
Formula:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - b7 - 1
➡ Ključna karakteristika ove skale je spušteni sedmi ton (Bb), koji joj daje dominantni zvuk.
➡ Najčešće se koristi preko C7 akorda u bluesu, rocku, jazzu i funku.
4.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (Osnovna pozicija, 3. prag)
E|---------------------------5--6--8--|
B|--------------------5--6--8---------|
G|----------------3--5----------------|
D|-----------3--5---------------------|
A|------3--5--------------------------|
E|--3--5------------------------------|
Osnovni oblik skale koji se koristi za improvizaciju.
Pozicija 2 (5. prag, širenje skale)
E|----------------------------8--10--|
B|---------------------8--10---------|
G|----------------7--9---------------|
D|----------7--10--------------------|
A|----7--10--------------------------|
E|8--10------------------------------|
Pokriva srednji registr i lako se nadovezuje na prvu poziciju.
Pozicija 3 (8. prag, viši registri)
E|----------------------------10--12--|
B|---------------------10--12---------|
G|----------------9--10---------------|
D|----------10--12--------------------|
A|----10--12--------------------------|
E|10--12------------------------------|
Ova pozicija je korisna za solaže u višim registrima.
4.3. Primjena
C miksolidijska skala se koristi za solo dionice preko C7 akorda u bluesu.
Česta u blues-rock improvizaciji i funku.
Može se kombinirati s C blues skalom za dodatnu izražajnost.
Primjer fraze koristeći C miksolidijsku skalu:
E|------------------------5--6--8--|
B|--------------5--6--8------------|
G|--------5--7---------------------|
D|--5--7---------------------------|
A|---------------------------------|
E|---------------------------------|
Klasičan blues-rock lick sa spuštenom sedmom (Bb).
5. C Durska Blues Skala (C Major Blues Scale) – C, D, Eb, E, G, A
5.1. Teorijska osnova
C durska blues skala je varijacija C durske pentatonike, ali s dodatnim Eb tonom (tzv. "blue note").
Formula:
1 - 2 - b3 - 3 - 5 - 6 - 1
➡ "Blue note" (Eb) daje skali karakterističan blues osjećaj.
➡ Koristi se preko C-durskih i dominantnih akorda (C, C7).
5.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (Osnovna pozicija, 3. prag)
E|---------------------------5--8--|
B|--------------------5--8---------|
G|----------------5--7--8----------|
D|-----------5--7------------------|
A|------5--6--7--------------------|
E|--5--8---------------------------|
Glavna pozicija za solo dionice u bluesu i rocku.
Pozicija 2 (5. prag, širenje skale)
E|----------------------------8--10--|
B|---------------------8--10---------|
G|----------------7--8--9------------|
D|----------7--9--------------------|
A|----7--9--------------------------|
E|8--10-----------------------------|
Omogućava prelazak u više registre i lakše legato fraze
Pozicija 3 (8. prag, viši registri)
E|----------------------------10--12--|
B|---------------------10--12---------|
G|----------------9--10--11-----------|
D|----------10--12--------------------|
A|----10--12--------------------------|
E|10--12------------------------------|
Za više registre i brze solaže.
5.3. Primjena
Odlična za blues improvizaciju u duru.
Koristi se u jump bluesu, country bluesu i blues rocku.
Dobro se kombinira s C durskom pentatonikom i C miksolidijskom skalom.
Primjer fraze koristeći C dursku blues skalu:
E|------------------------5--8--|
B|--------------5--8------------|
G|--------5--7--8---------------|
D|--5--7------------------------|
A|------6--7--------------------|
E|------------------------------|
Tipičan blues lick sa “blue note” (Eb) prijelazom.
6. C Dominantna Blues Skala (C Dominant Bebop) – C, D, E, F, G, A, Bb, B
6.1. Teorijska osnova
C dominantna blues skala se temelji na C miksolidijskoj skali (C, D, E, F, G, A, Bb), ali s dodatnim tonom B, što je kromatski prolaz između A i C.
Formula:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - b7 - 7
B (7) je dodatni ton koji omogućava glatke prijelaze kroz akorde.
Ova skala se često koristi u jazz blues improvizaciji.
6.2. Dijagrami i tabulature
Pozicija 1 (Osnovna pozicija, 3. prag)
E|-----------------------------5--7--8--|
B|----------------------5--7--8---------|
G|----------------5--7-----------------|
D|-----------5--7--8-------------------|
A|------5--7---------------------------|
E|--5--7--8----------------------------|
Ključna za solo dionice u bebop blues stilu.
Pozicija 2 (8. prag, viši registri)
E|-------------------------------8--10--12--|
B|----------------------8--10--12-----------|
G|----------------8--9--10------------------|
D|-----------9--10-------------------------|
A|------10--12-----------------------------|
E|--8--10--12------------------------------|
Omogućava više kromatskih prijelaza i jazz osjećaj.
6.3. Primjena
Koristi se u jazz bluesu i swing blues improvizaciji.
Odlična za fraze s kromatskim tonovima u solo dionicama.
Dobro se slaže s C7 akordima i dominantnim progresijama.
Primjer fraze koristeći C dominantnu blues skalu:
E|-------------------------5--7--8--|
B|--------------5--7--8-------------|
G|--------5--7----------------------|
D|--5--7--8-------------------------|
A|------7---------------------------|
E|----------------------------------|
Ton B služi kao prolaz prema C, stvarajući jazz blues zvuk.
7. C Alterirana Skala (C Altered Scale) – C, Db, Eb, E, Gb, Ab, Bb
7.1. Teorijska Osnova
C Alterirana skala je sedmi modus melodijske molske skale i koristi se u jazz i blues improvizaciji, posebno za dominantne akorde s alteriranim tonovima.
Formula:
1 - b2 - b3 - 3 - b5 - b6 - b7
Tonovi:
C - Db - Eb - E - Gb - Ab - Bb
Ova skala sadrži sve alterirane note dominantnog akorda C7 (C, E, G, Bb), uključujući b9, #9, b5 i #5.
Često se koristi preko akorda C7alt (C7#9, C7b9, C7#5, C7b5).
7.2. Dijagrami i Tabulature
Pozicija 1 (Osnovna pozicija, 3. prag)
E|-------------------------4--5--7--8--|
B|-------------------4--6-------------|
G|---------------3--5-----------------|
D|----------4--5----------------------|
A|----3--4----------------------------|
E|--3---------------------------------|
Ova pozicija omogućava lako kretanje kroz alterirane tonove.
Pozicija 2 (8. prag, viši registri)
E|-------------------------8--9--11--12--|
B|-------------------8--10---------------|
G|---------------7--9--------------------|
D|----------8--9-------------------------|
A|----7--8--------------------------------|
E|--8------------------------------------|
Ova varijanta je korisna za melodijske linije u jazz blues improvizaciji.
7.3. Primjena
Najčešće se koristi preko dominantnih akorda s alteracijama (C7alt).
Koristi se u modernom bluesu, jazzu i fusion improvizaciji.
Daje napetiji, disonantni zvuk u solo dionicama.
Primjer fraze koristeći C Alteriranu skalu:
E|---------------------4--5--7--8--|
B|--------------4--6---------------|
G|--------3--5---------------------|
D|--4--5---------------------------|
A|---------------------------------|
E|---------------------------------|
Može se koristiti za stvaranje napetosti prije vraćanja na C dur ili C miksolidijsku skalu.