Cool Jazz je stil jazza koji se razvio krajem 1940-ih i početkom 1950-ih, kao reakcija na energični i brzi bebop. Karakteriše ga opušteniji tempo, mekši tonovi i sofisticirana harmonija. Umjetnici poput Miles Davisa, Chet Bakera, Gerry Mulligana i Dave Brubecka postavili su temelje ovog stila.
U nastavku ćemo detaljno obraditi harmoniju, akorde, tehnike sviranja, skale, improvizaciju i primjere poznatih kompozicija koje definišu cool jazz.
1. Osnovne Karakteristike Cool Jazza
Cool jazz se razlikuje od bebopa po svojoj suptilnosti i eleganciji:
- Sporiji tempo i mekši dinamički raspon.
- Fokus na melodiju i harmoniju umjesto tehničke virtuoznosti.
- Sofisticirane aranžmane sa naglaskom na kontrapunkt.
- Polifonijska struktura umjesto gustih harmonija.
- Eksperimentisanje sa neparnim metrima i promjenama tempa.
Umjetnici kao što su Miles Davis ("Birth of the Cool"), Chet Baker, Gerry Mulligan, i Dave Brubeck ("Time Out") oblikovali su ovaj stil.
2. Harmonijska Struktura
Cool jazz koristi kompleksne, ali suptilno izvedene harmonijske strukture koje omogućavaju veću slobodu u improvizaciji.
2.1. Tipične progresije:
- Proširene II-V-I progresije:
- Primjer: Dm9 → G13 → Cmaj9
- Ova progresija omogućava muzičarima da koriste proširene akorde i suptilne modulacije.
- Modalni utjecaji:
- Progresije koje se zadržavaju na jednom akordu duže vrijeme, npr. Am7 → D9, omogućavajući veću improvizacijsku slobodu.
- Kvartna harmonija:
- Akordi izgrađeni kvartama umjesto tercama dodaju otvoren i moderan zvuk.
- Poliakordi:
- Kombinacija dva akorda, npr. Cmaj7/E, stvara kompleksniju harmonijsku teksturu.
- Planiranje akorda (Chord Planing):
- Paralelno pomjeranje akorda kroz ljestvicu daje eteričan i moderan osjećaj.
3. Akordi i Tehnike Sviranja
Cool jazz akordi su bogati i puni suptilnih nijansi koje omogućavaju delikatnu ekspresiju.
3.1. Najčešći akordi:
- Maj9 akordi:
- Primjer: Cmaj9 (C - E - G - B - D) dodaje zvučnu prozračnost i širinu.
- m9 i m11 akordi:
- Primjer: Dm9 (D - F - A - C - E) pruža toplinu i sofisticiranost.
- Alterirani dominantni akordi:
- G7#5#9 (G - B - D# - F - A#) donosi napetost i harmonijsku kompleksnost.
- Sus akordi:
- Csus4 (C - F - G - Bb) stvara zvučnu napetost bez tradicionalnog razrješenja.
- Kvartni akordi:
- Primjer: C - F - Bb daje moderan i otvoren zvuk.
3.2. Tehnike sviranja:
- Soft attack tehnika: korištenje blagih tonova za stvaranje suptilnog izraza.
- Legato fraze: povezivanje nota glatkim prijelazima.
- Dinamička kontrola: suptilne promjene u jačini tona za izražavanje emocija.
- Brush stroke tehnika: lagano trljanje žica za mekši ton.
- Upotreba tišine: prostor i pauze kao važan dio fraziranja.
4. Skale i Improvizacija
Cool jazz improvizacija fokusira se na melodično izražavanje uz harmonsku sofisticiranost.
4.1. Skale koje se koriste:
- Dorska skala:
- Primjer: D - E - F - G - A - B - C - D
- Koristi se za m7 akorde, daje toplinu i melodijsku fleksibilnost.
- Lidijska skala:
- Primjer: C - D - E - F# - G - A - B - C
- Stvara svijetao i otvoren zvuk, posebno efikasan za Maj7 akorde.
- Miksolidijska skala:
- Primjer: G - A - B - C - D - E - F - G
- Idealna za dominantne akorde, dodaje blagi blues osjećaj.
- Pentatonske skale:
- C pentatonika: C - D - E - G - A
- Fleksibilna i melodična, često korištena u solo dionicama.
- Whole-tone skala:
- Primjer: C - D - E - F# - G# - A# - C
- Koristi se za alterirane dominantne akorde, stvara "lebdeći" osjećaj.
4.2. Tehnike improvizacije:
- Melodične fraze: sa fokusom na prostor i tišinu.
- Poliritmija: složeni ritmički obrasci za stvaranje napetosti.
- Kromatski prijelazi: dodaju napetost i boju improvizaciji.
- Sekvenciranje motiva: ponavljanje fraza s varijacijama.
- Upotreba neparnih metara: ritmička raznolikost (5/4, 7/8).
5. Detaljni Primjeri Akorda i Tabova za Poznate Cool Jazz Pjesme
5.1. "Take Five" (Dave Brubeck Quartet)
Progresija:
Em7 → Bm7
Akordi:
Em7 Bm7
E|---0---|---2---|
B|---0---|---3---|
G|---0---|---2---|
D|---0---|---4---|
A|---2---|---2---|
E|---0---|-------|
Solo fraza:
e|----------------7--9--10---
B|----------7--10-------------
G|----6--7--------------------
D|--9-------------------------
A|----------------------------
E|----------------------------
Ritmička analiza:
- Mjerilo: 5/4
- Akcenti: na 1. i 4. dobu
- Daje osjećaj nepravilnosti, ali sa hipnotičkim groove-om.
5.2. "Blue in Green" (Miles Davis/Bill Evans)
Progresija:
Cm7 → F7 → Bbmaj7 → G7
Akordi:
Cm7 F7 Bbmaj7 G7
E|---3---|---1---|---1---|---1---|
B|---4---|---1---|---3---|---0---|
G|---3---|---2---|---2---|---0---|
D|---5---|---3---|---3---|---0---|
A|---3---|-------|---1---|---2---|
E|-------|-------|-------|---3---|
Solo fraza:
e|----------------5--6--8---
B|----------6--8------------
G|----5--7------------------
D|--8-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------
Harmonijska analiza:
- Modalni utjecaj: Dorski modusi dominiraju.
- Zadržavanje akorda: Prostor za melodičnu improvizaciju.
5.3. "Boplicity" (Miles Davis)
Progresija:
Fmaj7 → Gm7 → C7
Akordi:
Fmaj7 Gm7 C7
E|---0---|---1---|---0---|
B|---1---|---3---|---1---|
G|---2---|---3---|---3---|
D|---3---|---3---|---2---|
A|---3---|---1---|---3---|
E|-------|-------|-------|
Solo fraza:
e|----------------5--7--8---
B|----------6--8------------
G|----5--7------------------
D|--8-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------
Stilska analiza:
- Fokus na melodiju: Lagani i fluidni prelazi.
- Kontrapunktni elementi: Složeni dijalozi između instrumenata.