Skip to main content
Submitted by akordionline on
Forums

Cool Jazz je stil jazza koji se razvio krajem 1940-ih i početkom 1950-ih, kao reakcija na energični i brzi bebop. Karakteriše ga opušteniji tempo, mekši tonovi i sofisticirana harmonija. Umjetnici poput Miles Davisa, Chet Bakera, Gerry Mulligana i Dave Brubecka postavili su temelje ovog stila.

U nastavku ćemo detaljno obraditi harmoniju, akorde, tehnike sviranja, skale, improvizaciju i primjere poznatih kompozicija koje definišu cool jazz.

 

1. Osnovne Karakteristike Cool Jazza

Cool jazz se razlikuje od bebopa po svojoj suptilnosti i eleganciji:

  • Sporiji tempo i mekši dinamički raspon.
  • Fokus na melodiju i harmoniju umjesto tehničke virtuoznosti.
  • Sofisticirane aranžmane sa naglaskom na kontrapunkt.
  • Polifonijska struktura umjesto gustih harmonija.
  • Eksperimentisanje sa neparnim metrima i promjenama tempa.

Umjetnici kao što su Miles Davis ("Birth of the Cool"), Chet Baker, Gerry Mulligan, i Dave Brubeck ("Time Out") oblikovali su ovaj stil.

2. Harmonijska Struktura

Cool jazz koristi kompleksne, ali suptilno izvedene harmonijske strukture koje omogućavaju veću slobodu u improvizaciji.

2.1. Tipične progresije:

  1. Proširene II-V-I progresije:
    • Primjer: Dm9 → G13 → Cmaj9
    • Ova progresija omogućava muzičarima da koriste proširene akorde i suptilne modulacije.
  2. Modalni utjecaji:
    • Progresije koje se zadržavaju na jednom akordu duže vrijeme, npr. Am7 → D9, omogućavajući veću improvizacijsku slobodu.
  3. Kvartna harmonija:
    • Akordi izgrađeni kvartama umjesto tercama dodaju otvoren i moderan zvuk.
  4. Poliakordi:
    • Kombinacija dva akorda, npr. Cmaj7/E, stvara kompleksniju harmonijsku teksturu.
  5. Planiranje akorda (Chord Planing):
    • Paralelno pomjeranje akorda kroz ljestvicu daje eteričan i moderan osjećaj.

3. Akordi i Tehnike Sviranja

Cool jazz akordi su bogati i puni suptilnih nijansi koje omogućavaju delikatnu ekspresiju.

3.1. Najčešći akordi:

  1. Maj9 akordi:
    • Primjer: Cmaj9 (C - E - G - B - D) dodaje zvučnu prozračnost i širinu.
  2. m9 i m11 akordi:
    • Primjer: Dm9 (D - F - A - C - E) pruža toplinu i sofisticiranost.
  3. Alterirani dominantni akordi:
    • G7#5#9 (G - B - D# - F - A#) donosi napetost i harmonijsku kompleksnost.
  4. Sus akordi:
    • Csus4 (C - F - G - Bb) stvara zvučnu napetost bez tradicionalnog razrješenja.
  5. Kvartni akordi:
    • Primjer: C - F - Bb daje moderan i otvoren zvuk.

3.2. Tehnike sviranja:

  • Soft attack tehnika: korištenje blagih tonova za stvaranje suptilnog izraza.
  • Legato fraze: povezivanje nota glatkim prijelazima.
  • Dinamička kontrola: suptilne promjene u jačini tona za izražavanje emocija.
  • Brush stroke tehnika: lagano trljanje žica za mekši ton.
  • Upotreba tišine: prostor i pauze kao važan dio fraziranja.

 

4. Skale i Improvizacija

Cool jazz improvizacija fokusira se na melodično izražavanje uz harmonsku sofisticiranost.

4.1. Skale koje se koriste:

  1. Dorska skala:
    • Primjer: D - E - F - G - A - B - C - D
    • Koristi se za m7 akorde, daje toplinu i melodijsku fleksibilnost.
  2. Lidijska skala:
    • Primjer: C - D - E - F# - G - A - B - C
    • Stvara svijetao i otvoren zvuk, posebno efikasan za Maj7 akorde.
  3. Miksolidijska skala:
    • Primjer: G - A - B - C - D - E - F - G
    • Idealna za dominantne akorde, dodaje blagi blues osjećaj.
  4. Pentatonske skale:
    • C pentatonika: C - D - E - G - A
    • Fleksibilna i melodična, često korištena u solo dionicama.
  5. Whole-tone skala:
    • Primjer: C - D - E - F# - G# - A# - C
    • Koristi se za alterirane dominantne akorde, stvara "lebdeći" osjećaj.

4.2. Tehnike improvizacije:

  • Melodične fraze: sa fokusom na prostor i tišinu.
  • Poliritmija: složeni ritmički obrasci za stvaranje napetosti.
  • Kromatski prijelazi: dodaju napetost i boju improvizaciji.
  • Sekvenciranje motiva: ponavljanje fraza s varijacijama.
  • Upotreba neparnih metara: ritmička raznolikost (5/4, 7/8).

 

5. Detaljni Primjeri Akorda i Tabova za Poznate Cool Jazz Pjesme

5.1. "Take Five" (Dave Brubeck Quartet)

Progresija:
Em7 → Bm7

Akordi:

Em7      Bm7

E|---0---|---2---|
B|---0---|---3---|
G|---0---|---2---|
D|---0---|---4---|
A|---2---|---2---|
E|---0---|-------|

Solo fraza:

e|----------------7--9--10---
B|----------7--10-------------
G|----6--7--------------------
D|--9-------------------------
A|----------------------------
E|----------------------------

 

Ritmička analiza:

  • Mjerilo: 5/4
  • Akcenti: na 1. i 4. dobu
  • Daje osjećaj nepravilnosti, ali sa hipnotičkim groove-om.

5.2. "Blue in Green" (Miles Davis/Bill Evans)

Progresija:
Cm7 → F7 → Bbmaj7 → G7

Akordi:

Cm7      F7      Bbmaj7   G7

E|---3---|---1---|---1---|---1---|
B|---4---|---1---|---3---|---0---|
G|---3---|---2---|---2---|---0---|
D|---5---|---3---|---3---|---0---|
A|---3---|-------|---1---|---2---|
E|-------|-------|-------|---3---|

Solo fraza:

e|----------------5--6--8---
B|----------6--8------------
G|----5--7------------------
D|--8-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------

Harmonijska analiza:

  • Modalni utjecaj: Dorski modusi dominiraju.
  • Zadržavanje akorda: Prostor za melodičnu improvizaciju.

 

5.3. "Boplicity" (Miles Davis)

Progresija:
Fmaj7 → Gm7 → C7

Akordi:

Fmaj7    Gm7     C7

E|---0---|---1---|---0---|
B|---1---|---3---|---1---|
G|---2---|---3---|---3---|
D|---3---|---3---|---2---|
A|---3---|---1---|---3---|
E|-------|-------|-------|

Solo fraza:

e|----------------5--7--8---
B|----------6--8------------
G|----5--7------------------
D|--8-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------

Stilska analiza:

  • Fokus na melodiju: Lagani i fluidni prelazi.
  • Kontrapunktni elementi: Složeni dijalozi između instrumenata.