Skip to main content
Submitted by akordionline on
Forums

Gypsy Jazz harmonija se oslanja na septakorde, dominantne akorde i kromatske prolazne tonove, što mu daje karakterističan zvuk. 

1.1. Tipične harmonijske progresije

Ove progresije su srž Gypsy Jazza i često se koriste u improvizaciji i kompoziciji:

  1. II-V-I progresija (osnovna jazz kadenca)
    • U C-duru: Dm7 → G7 → Cmaj7
    • U Gypsy Jazzu često se koristi verzija sa dominantnim akordima: D7 → G7 → Cmaj7.
  2. Django kadenca (karakterističan završetak)
    • A7 → D7 → G7 → Cmaj7
    • Često se dodaje dim akord (°7) kao prolazni ton (A7 → D7 → G#°7 → G7 → Cmaj7).
  3. Minor Swing progresija (bazirana na molskoj harmoniji)
    • Am → Dm → E7 → Am
    • Ova progresija se često koristi u improvizaciji i tipična je za pjesmu „Minor Swing” Djanga Reinhardta.

2. Akordi u Gypsy Jazzu

Za razliku od klasičnih jazz akorda, Gypsy Jazz koristi trostruke i proširene voicinge, kao i otvorene forme za bogatiji ton.

2.1. Najčešće korišteni akordi

  1. Dominantni septakordi
    • Npr. G7 (3-6-7-9 voicing):

e|---3---
B|---3---
G|---4---
D|---3---
A|-------
E|-------
 

  •  
    • Ovi akordi dodaju napetost i pružaju prostor za bogatu improvizaciju.
  • Diminished akordi (Dim7)
    • Ovi akordi se često koriste kao prolazni akordi u Gypsy Jazzu.
    • Primjer: G#°7 → G7 u progresiji Am → Dm → G7 → Cmaj7.
  • Minor 6 akordi (m6)
    • Django ih je često koristio umjesto standardnih molskih akorda.
    • Primjer: Am6 umjesto Am

e|---5---
B|---5---
G|---5---
D|---4---
A|-------
E|-------
 

Ovi akordi dodaju specifičan, misteriozan prizvuk Gypsy Jazzu.

3. Tehnika Desne Ruke – La Pompe

Jedna od ključnih tehnika u Gypsy Jazzu je La Pompe, što znači „pumpanje” ritma. Ova tehnika stvara karakterističan ritam nalik swing groovu, ali s izraženijim naglaskom na drugoj i četvrtoj dobi.

3.1. Kako se svira La Pompe?

  • Prvi udarac: Lagano udaraš sve žice trzalicom u dolje.
  • Drugi udarac: Udariš akord s naglaskom, ali s mutiranjem žica.
  • Treći udarac: Ponovno lagano sviraš akord, ali ovaj put kraće.
  • Četvrti udarac: Ponovno naglašeni akord s mutiranjem.

To stvara puls sličan bubnju, gdje gitara zamjenjuje ritam sekciju.

Primjer ritma u 4/4 mjeri:

1      2      3      4      
↓      x      ↓      x
(lagano)  (naglašeno)  (lagano)  (naglašeno)
(↓ - puni udarac, x - udarac s mutiranjem žica)

4. Skale i Improvisacija u Gypsy Jazzu

Gypsy Jazz improvizacija se oslanja na harmonijske molske skale, diminutivne skale i kromatske prijelaze.

4.1. Skale koje se najčešće koriste

  1. Harmonijski mol – osnova za improvizaciju
    • Primjer u A-molu: A – B – C – D – E – F – G# – A
    • Ova skala se koristi za kreiranje dramatičnih fraza.
  2. Diminished skala – koristi se za prijelaze
    • Primjer u G7: G – A – Bb – B – C# – D – E – F – G
    • Dodaje napetost i koristi se za vođenje u dominantne akorde.
  3. Miksolidijska skala – daje "swing" osjećaj
    • Primjer u C: C – D – E – F – G – A – Bb – C
    • Ova skala se često koristi u solo frazama.

4.2. Fraze karakteristične za Gypsy Jazz

  1. Arpeggio bazirana fraza (Django stil)

e|-------------------5--7--8--
B|--------------5--8----------
G|--------4--5----------------
D|----5-----------------------
A|----------------------------
E|----------------------------
 

  • Ovo je tipičan Django motiv koji koristi kombinaciju arpeggia i skale.
  • Kromatska fraza za prijelaz

e|----------------------------
B|----------------------------
G|----5--6--7--8--------------
D|-------------6--7--8--------
A|--------------------6--7--8--
E|----------------------------
Ova fraza koristi diminished prijelaze kako bi se dodala napetost.

5. Detaljni Primjeri Akorda i Tabova za Poznate Gypsy Jazz Pjesme

5.1. "Minor Swing" (Django Reinhardt & Stéphane Grappelli)

Progresija:
Am → Dm → E7 → Am (ponavlja se)

Akordi:

Am6     Dm6     E7     Am6

E|---5---|---5---|---7---|---5---|
B|---5---|---6---|---9---|---5---|
G|---5---|---5---|---7---|---5---|
D|---4---|---7---|---6---|---4---|
A|-------|-------|-------|-------|
E|-------|-------|-------|-------|

Solo fraza (početak):

e|----------------5--7--8---
B|-----------5--8-----------
G|----4--5------------------
D|--5-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------

5.2. "Djangology"

Progresija:
G6 → A7 → D7 → G6

Akordi:

G6      A7      D7      G6

E|---3---|---5---|---5---|---3---|
B|---3---|---5---|---7---|---3---|
G|---4---|---6---|---5---|---4---|
D|---3---|---5---|---7---|---3---|
A|-------|-------|-------|-------|
E|-------|-------|-------|-------|

Solo fraza:

e|----------------3--5--6--8---
B|----------3--5---------------
G|----2--4---------------------
D|--5--------------------------
A|-----------------------------
E|-----------------------------

5.3. "Swing 42" (Django Reinhardt)

Progresija:
Cmaj6 → E7 → A7 → Dm → G7 → Cmaj6

Akordi:

Cmaj6    E7      A7      Dm6     G7      Cmaj6

E|---0---|---0---|---0---|---1---|---1---|---0---|
B|---1---|---0---|---2---|---1---|---0---|---1---|
G|---2---|---1---|---0---|---2---|---0---|---2---|
D|---2---|---2---|---2---|---0---|---0---|---2---|
A|---3---|---2---|---0---|-------|---2---|---3---|
E|-------|-------|-------|-------|---3---|-------|

Solo fraza:

e|----------------0--2--3--5---
B|----------1--3---------------
G|----0--2---------------------
D|--2--------------------------
A|-----------------------------
E|-----------------------------