Skip to main content
Submitted by akordionline on
Forums

Modalni jazz je stil jazza koji je revolucionirao muzičku improvizaciju sredinom 20. stoljeća, s naglaskom na modalne skale umjesto tradicionalnih harmonskih progresija. Ovaj pristup omogućava veću slobodu u sviranju, dajući muzičarima prostor da istražuju melodiju i harmoniju na dubljem nivou.

U nastavku ćemo detaljno obraditi harmoniju, akorde, tehnike sviranja, skale, improvizaciju i primjere poznatih kompozicija koje definišu modalni jazz.

1. Osnovne Karakteristike Modalnog Jazza

Modalni jazz se razlikuje od tradicionalnog bebop stila jer se fokusira na statične akorde i moduse, a ne na kompleksne harmonske progresije.

  • Fokus na jednom modusu tokom dužeg vremenskog perioda.
  • Minimalne harmonske promjene s većim naglaskom na melodijsku slobodu.
  • Ritmička fleksibilnost i prostor za eksperimentisanje.
  • Razvijen od strane umjetnika poput Miles Davisa, John Coltranea i Herbie Hancocka.

2. Najčešće Korišteni Modusi

Modusi su različite varijacije ljestvica koje definiraju tonalitet pjesme.

2.1. Glavni modusi u modalnom jazzu:

  1. Dorski modus (Dorian Mode)
    • Primjer u D-doru: D - E - F - G - A - B - C - D
    • Karakterističan za topli, "cool" zvuk. Koristi se u pjesmama poput "So What" (Miles Davis).
  2. Frigijski modus (Phrygian Mode)
    • Primjer u E-frigijskom: E - F - G - A - B - C - D - E
    • Tamniji i egzotičan zvuk, često korišten u fusion jazzu.
  3. Lidijski modus (Lydian Mode)
    • Primjer u F-lidijskom: F - G - A - B - C - D - E - F
    • Svijetao i "lebdeći" zvuk, prisutan u djelima Herbie Hancocka.
  4. Miksolidijski modus (Mixolydian Mode)
    • Primjer u G-miksolidijskom: G - A - B - C - D - E - F - G
    • Blago dominantan zvuk, često korišten u blues-jazzu.

3. Harmonijska Struktura

Za razliku od bebopa, gdje su akordi često kompleksni i brzo se mijenjaju, modalni jazz koristi statične akorde koji traju više taktova.

3.1. Tipične progresije:

  • Dvotonske progresije:
    • Dm7 → G7 (zadržavanje na Dm7 više taktova)
    • Em7 → A7 (produženi modalni vamp)
  • Jedan akord tokom cijelog segmenta:
    • D7 (20+ taktova) u pjesmi "Impressions" (John Coltrane)

4. Akordi i Tehnike Sviranja

Modalni jazz koristi proširene akorde koji omogućavaju dodatne tonalne boje.

4.1. Najčešći akordi:

  1. M7 akordi (Major 7):
    • Primjer: Cmaj7 (C - E - G - B)
    • Dodaje se 9, 11 ili 13 za bogatiji zvuk.
  2. m7 akordi (Minor 7):
    • Primjer: Dm7 (D - F - A - C)
  3. Sus akordi (Suspended):
    • Csus4 (C - F - G) za zadržavanje napetosti.
  4. Kvartni akordi:
    • Akordi formirani kvartama umjesto tercama (npr. C - F - Bb).

4.2. Tehnike sviranja:

  • Održavanje dugih tonova s fokusom na vibrato.
  • Kvartna harmonizacija (četvrtinski intervali umjesto tercijalnih).
  • Slobodni ritmički obrasci bez stroge metrikacije.

5. Skale i Improvizacija

Modalni jazz daje prioritet improvizaciji unutar modusa, umjesto brzom mijenjanju akorda.

5.1. Improvizacijske skale:

  1. Dorska skala: Koristi se za m7 akorde.
  2. Lidijska skala: Idealna za Maj7 akorde.
  3. Miksolidijska skala: Za dominantne 7 akorde.

5.2. Tehnike improvizacije:

  • Izgradnja melodijskih linija koristeći intervale i arpeggia.
  • Repetitivni motivi (ostinati) za stvaranje hipnotičkog efekta.
  • Kromatske varijacije unutar modalne strukture.

6. Detaljni Primjeri Akorda i Tabova za Poznate Modalne Jazz Pjesme

6.1. "So What" (Miles Davis)

Progresija:
Dm7 (16 taktova) → Ebm7 (8 taktova) → Dm7 (8 taktova)

Akordi:

Dm7      Ebm7      Dm7

E|---5---|---6---|---5---|
B|---6---|---7---|---6---|
G|---5---|---6---|---5---|
D|---7---|---8---|---7---|
A|-------|-------|-------|
E|-------|-------|-------|

Solo fraza (D Dorian):

e|----------------5--7--8---
B|-----------5--8-----------
G|----4--5------------------
D|--7-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------

6.2. "Impressions" (John Coltrane)

Progresija:
Dm7 (8 taktova) → Ebm7 (8 taktova)

Akordi:

Dm7      Ebm7

E|---5---|---6---|
B|---6---|---7---|
G|---5---|---6---|
D|---7---|---8---|
A|-------|-------|
E|-------|-------|

Solo fraza (D Dorian):

e|----------------3--5--7---
B|----------3--5------------
G|----2--4------------------
D|--5-----------------------
A|--------------------------
E|--------------------------

6.3. "Maiden Voyage" (Herbie Hancock)

Progresija:
Em9 → Fm9 → Dm9 → G9

Akordi:

Em9      Fm9      Dm9      G9

E|---7---|---8---|---5---|---3---|
B|---7---|---8---|---6---|---3---|
G|---7---|---8---|---5---|---4---|
D|---5---|---6---|---7---|---3---|
A|---7---|---8---|---5---|---5---|
E|-------|-------|-------|-------|

Solo fraza:

e|----------------7--9--10---
B|----------7--10-------------
G|----6--7--------------------
D|--9-------------------------
A|----------------------------
E|----------------------------