Septakordi su akordi koji se sastoje od sedam nota, i oni donose bogatiji i kompleksniji zvuk u muziku. Septakordi su ključni za razumevanje napredne harmonije i često se koriste u različitim muzičkim žanrovima, kao što su jazz, blues, rock, funk, pa čak i klasična muzika. U ovom vodiču ćemo detaljno razmotriti septakorde, kako se formiraju, kako se sviraju na gitari i u kojim se kontekstima koriste.
1. Šta su septakordi?
Septakord je akord koji se sastoji od četiri intervala:
- Tonski ton (root note)
- Tercija (treći interval)
- Kvinta (peta nota)
- Septima (sedmi interval)
Septima može biti velika (majorska) ili mala (minorska), što dovodi do različitih vrsta septakorda.
2. Vrste Septakorda
Septakordi mogu biti različitih vrsta, a najčešće se susrećemo sa sledećim:
2.1. Majorski Septakord (Cmaj7)
Majorski septakord se sastoji od:
- Tonski ton (root)
- Velika tercija (četvrti interval)
- Kvinta
- Velika septima (sedmi interval)
Na primer, Cmaj7 akord se formira od nota: C - E - G - B. Zvuk ovog akorda je svetao i prijatan.
Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cmaj7 na gitari, stavite prst na sledeće žice:
- 3. prag na 5. žici (C)
-
- prag na 4. žici (E)
- Opušteno 3. žica (G)
- Opušteno 2. žica (B)
2.2. Molski Septakord (Cm7)
Molski septakord se sastoji od:
- Tonski ton (root)
- Mala tercija (minorski interval)
- Kvinta
- Mala septima (minorska septima)
Na primer, Cm7 akord se formira od nota: C - Eb - G - Bb. Ovaj akord ima tamniji i emotivniji zvuk.
Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cm7, stavite prst na sledeće žice:
- 3. prag na 5. žici (C)
-
- prag na 4. žici (Eb)
- Opušteno 3. žica (G)
-
- prag na 2. žici (Bb)
2.3. Dominantni Septakord (C7)
Dominantni septakord se koristi u mnogim muzičkim žanrovima, a posebno je važan u bluesu i jazzu. Sastoji se od:
- Tonski ton (root)
- Velika tercija
- Kvinta
- Mala septima (minorska septima)
Na primer, C7 akord se formira od nota: C - E - G - Bb. Zvuk ovog akorda je vrlo dinamičan i često se koristi da stvori napetost koja se zatim rešava u drugim akordima.
Kako se svira na gitari: Da biste svirali C7, stavite prst na sledeće žice:
- 3. prag na 5. žici (C)
-
- prag na 4. žici (E)
- Opušteno 3. žica (G)
-
- prag na 2. žici (Bb)
2.4. Majorski Šesti Septakord (Cmaj6)
Majorski šesti septakord se sastoji od:
- Tonski ton (root)
- Velika tercija
- Kvinta
- Velika seksta (šesti interval)
Na primer, Cmaj6 akord se formira od nota: C - E - G - A. Zvuk ovog akorda je blago modifikovan, ali zadržava svetlost durskog zvuka.
Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cmaj6, stavite prst na sledeće žice:
- 3. prag na 5. žici (C)
- Opušteno 4. žica (E)
- Opušteno 3. žica (G)
-
- prag na 2. žici (A)
2.5. Molski Šesti Septakord (Cm6)
Molski šesti septakord je slično molskom septakordu, ali sadrži dodatni šesti interval. Sastoji se od:
- Tonski ton (root)
- Mala tercija
- Kvinta
- Velika seksta (šesti interval)
Na primer, Cm6 akord se formira od nota: C - Eb - G - A. Ovaj akord zvuči tamnije, ali sa dodatnom toplinom zahvaljujući šestici.
Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cm6, stavite prst na sledeće žice:
- 3. prag na 5. žici (C)
-
- prag na 4. žici (Eb)
- Opušteno 3. žica (G)
-
- prag na 2. žici (A)
3. Korišćenje Septakorda u Muzici
Septakordi se koriste kako bi se obogatila harmonija u pesmama. Često se koriste u sledećim kontekstima:
- Blues: Dominantni septakordi (C7, G7, D7) čine osnovu blues harmonije.
- Jazz: Jazz pesme često koriste sve vrste septakorda, kao što su majorski, molski i dominantni septakordi, kao i prošireni septakordi.
- Pop i Rock: Septakordi se koriste da dodaju dubinu akordskim progresijama, kao što su Cmaj7 ili Cm7.
- Funk: Funk muzika često koristi dominantne septakorde za stvaranje ritmičke napetosti.