Skip to main content

Septakordi - Sedmice

Submitted by akordionline on

Septakordi su akordi koji se sastoje od sedam nota, i oni donose bogatiji i kompleksniji zvuk u muziku. Septakordi su ključni za razumevanje napredne harmonije i često se koriste u različitim muzičkim žanrovima, kao što su jazz, blues, rock, funk, pa čak i klasična muzika. U ovom vodiču ćemo detaljno razmotriti septakorde, kako se formiraju, kako se sviraju na gitari i u kojim se kontekstima koriste.

1. Šta su septakordi?

Septakord je akord koji se sastoji od četiri intervala:

  • Tonski ton (root note)
  • Tercija (treći interval)
  • Kvinta (peta nota)
  • Septima (sedmi interval)

Septima može biti velika (majorska) ili mala (minorska), što dovodi do različitih vrsta septakorda.

2. Vrste Septakorda

Septakordi mogu biti različitih vrsta, a najčešće se susrećemo sa sledećim:

2.1. Majorski Septakord (Cmaj7)

Majorski septakord se sastoji od:

  • Tonski ton (root)
  • Velika tercija (četvrti interval)
  • Kvinta
  • Velika septima (sedmi interval)

Na primer, Cmaj7 akord se formira od nota: C - E - G - B. Zvuk ovog akorda je svetao i prijatan.

Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cmaj7 na gitari, stavite prst na sledeće žice:

  • 3. prag na 5. žici (C)
  •  
    1. prag na 4. žici (E)
  • Opušteno 3. žica (G)
  • Opušteno 2. žica (B)
2.2. Molski Septakord (Cm7)

Molski septakord se sastoji od:

  • Tonski ton (root)
  • Mala tercija (minorski interval)
  • Kvinta
  • Mala septima (minorska septima)

Na primer, Cm7 akord se formira od nota: C - Eb - G - Bb. Ovaj akord ima tamniji i emotivniji zvuk.

Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cm7, stavite prst na sledeće žice:

  • 3. prag na 5. žici (C)
  •  
    1. prag na 4. žici (Eb)
  • Opušteno 3. žica (G)
  •  
    1. prag na 2. žici (Bb)
2.3. Dominantni Septakord (C7)

Dominantni septakord se koristi u mnogim muzičkim žanrovima, a posebno je važan u bluesu i jazzu. Sastoji se od:

  • Tonski ton (root)
  • Velika tercija
  • Kvinta
  • Mala septima (minorska septima)

Na primer, C7 akord se formira od nota: C - E - G - Bb. Zvuk ovog akorda je vrlo dinamičan i često se koristi da stvori napetost koja se zatim rešava u drugim akordima.

Kako se svira na gitari: Da biste svirali C7, stavite prst na sledeće žice:

  • 3. prag na 5. žici (C)
  •  
    1. prag na 4. žici (E)
  • Opušteno 3. žica (G)
  •  
    1. prag na 2. žici (Bb)
2.4. Majorski Šesti Septakord (Cmaj6)

Majorski šesti septakord se sastoji od:

  • Tonski ton (root)
  • Velika tercija
  • Kvinta
  • Velika seksta (šesti interval)

Na primer, Cmaj6 akord se formira od nota: C - E - G - A. Zvuk ovog akorda je blago modifikovan, ali zadržava svetlost durskog zvuka.

Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cmaj6, stavite prst na sledeće žice:

  • 3. prag na 5. žici (C)
  • Opušteno 4. žica (E)
  • Opušteno 3. žica (G)
  •  
    1. prag na 2. žici (A)
2.5. Molski Šesti Septakord (Cm6)

Molski šesti septakord je slično molskom septakordu, ali sadrži dodatni šesti interval. Sastoji se od:

  • Tonski ton (root)
  • Mala tercija
  • Kvinta
  • Velika seksta (šesti interval)

Na primer, Cm6 akord se formira od nota: C - Eb - G - A. Ovaj akord zvuči tamnije, ali sa dodatnom toplinom zahvaljujući šestici.

Kako se svira na gitari: Da biste svirali Cm6, stavite prst na sledeće žice:

  • 3. prag na 5. žici (C)
  •  
    1. prag na 4. žici (Eb)
  • Opušteno 3. žica (G)
  •  
    1. prag na 2. žici (A)

3. Korišćenje Septakorda u Muzici

Septakordi se koriste kako bi se obogatila harmonija u pesmama. Često se koriste u sledećim kontekstima:

  • Blues: Dominantni septakordi (C7, G7, D7) čine osnovu blues harmonije.
  • Jazz: Jazz pesme često koriste sve vrste septakorda, kao što su majorski, molski i dominantni septakordi, kao i prošireni septakordi.
  • Pop i Rock: Septakordi se koriste da dodaju dubinu akordskim progresijama, kao što su Cmaj7 ili Cm7.
  • Funk: Funk muzika često koristi dominantne septakorde za stvaranje ritmičke napetosti.